Opdateret: 02-11-2012 |
Spor N, Roco TEE til Sølvpil!
Jeg har ombygget Roco's VT 11.5 TEE 23005 & 23006 til 3 sæt DSB, MA Sølvpil.
Roco's VT 11.5
Efter at have fulgt auktioner på QXL, og eBay i Tyskland og England viste det sig at priserne for Roco VT 11.5 TEE var lavest i England (Hvis du er oprettet på eBay England kan din login bruges til eBay Tyskland og omvendt).
Jeg købte og betalte med PayPal 2 VT 11.5 TEE lokomotiver, et dummy lokomotiv og nogle vogne, 4 dage senere ankom pakken, lokomotiverne kørte fint og alt var i fin stand.
Hos TOGDILLEN bestilte jeg 1 sæt umalede MA overdele og litrering.
Så gik turen til farvehandleren jeg købte spraydåser 'sølv', sort og klar lak, overdelene blev renset for grater og støberester, derefter borede jeg forsigtigt 1 mm huller til lys.
Huller til lys
Et par vogne blev adskilt:
Klem først overdelen af undervognen, derefter kan taget klipses af vogn kassen, ruderne fjernes ved forsigtigt at løsne limen med en kniv.
Så blev vogne og overdele slebet med smergellærred korn 1200, vasket i grundrens, tørret og placeret på et arbejdsbord i garagen klar til maling.
Klar til maling
Overdelen blev sprayet 'sølv' i flere tynde lag, tørrede en halv times tid og fik så en tur til.
Resultatet var over forventning, farven var jævn og detaljerne stadig synlige.
Ny malet
Men jeg blev klogere!
For at få litreringen placeret korrekt bad jeg om hjælp i 'News gruppen dk.fritid.jernbaner.model' og fik hurtigt svar og billeder.
Jeg fandt også billeder på Internet sider og beskrivelser på www.jernbanen.dk
Efter at litreringen var overført fik vognene en gang klar spray lak - men lakken opløste den oprindelige røde farve så den kunne skimtes nogle steder på vognene!
Så om igen!
Vogne og tag blev lagt i bremsevæske og efter kort tid kunne malingen skylles af med vand.
Maling fjernet
Da motorvognen skulle samles dummede jeg mig igen!
Til lys på motorvognen havde jeg monteret 3 små lysdioder, men dioderne og mine ledninger fyldte for meget, så da jeg forsøgte at få overdelen på plads knækkede det bagerste vindue på overdelen.
Efter en del banden og svovlen reparerede jeg overdelen, skar den bagerste del af både MA og Roco overdelen, erstattede det knækkede vindue ved at lime med Araldit og male og lakerede den bagerste del af motorvognen igen.
Det blev pænt men ikke perfekt, og da motorvognen havde fået litra 460 blev den degraderet til museums tog og placeret ved remissen.
Ringede igen til TOGDILLEN og bestilte MA overdele, 3 motorvogne og 2 styrevogne , 3 sæt litrering, 1 mm lysleder og 6 mm afdækningstape.
Alle overdele, vogne og tag er malet og jeg venter på at Lars fra TOGDILLEN får 3 sæt litrering fremstillet
Alt er malet
Litrering er modtaget.
Jeg har nu modtaget litreringen og heldigvis er der lidt i overskud hvis noget kikser, så hvis vejret i weekenden ikke tillader havearbejde skal litreringen monteres.
Litra MA
Det regnede det meste af søndagen.
For at overføre litrering bruger jeg:
Et blødt underlag, destilleret vand, pincet og saks.
Jeg klipper litreringen ud og dypper den i destilleret vand ca. 10 sekunder, derefter placeres litreringen med papir på overdelen og trækker ca. 20 sekunder, nu kan litreringen forsigtigt skubbes på plads ned en pincet eller lignede.
Når større overførings mærker skal placeres, er det en god ide at fugte overfladen hvor mærket skal sidde, med vand før litreringen skubbes af papiret.
Jeg påfører litreringen på en side af overdelene og lader det tørre før jeg påfører den anden side, det giver lidt besvær med at holde styr på numre og typer, men man beskadiger nemt de våde transfers.
Litra monteret
Litreringen er tør og konens bil må ud af garagen.
For at forstærke overfladen sprayes alle overdelene med klar lak, og tørrer et par dage i fyrrummet før jeg samler modellerne.
Klar lak
BS styrevogn:
I de Roco sæt jeg har købt er der ikke 3 vogne med vinduer som BS styrevognen, så låget fra et bæger hønsesalat fra NETTO blev renset, klippet i passende strimler og limet i en af vognene.
Det kan være svært at få overdelen på BS vognen til at sidde fast, hvis du ikke har de korrekte vinduer fra en Roco vogn. Det er vinduerne som klipses på låse tappene på undervognen og holder overdelen, men med et stykke klart plast og tålmodighed går det.
For at 'mattere' de bagerste ruder klæbede jeg småstykker af en CD label indvendig.
BS vogn
Der skal kortes en smule af Roco undervognen for at få BS overdelen til at passe, jeg klippede undervognen til med en skarp elektronik skævbider.
Derefter skubbede jeg 3 stykker 1 mm lysleder i lygte hullerne og samlede lyslederne til et bundt med krympeflex, foreløbig kommer lyset på BS vognene fra interiør lyset.
For at få plads til styrehuset og lyslederne klippede jeg interiør og lys reflektor til.
Overdelen sættes på og vognen er køreklar.
AM og BMK vognene er samlet, der er desværre kun en korrekt BMK vogn, men jeg havde ikke mod på at file vinduerne større og spartle dørene over, jeg håber at finde de korrekte vogne senere.
Køre egenskaber:
Togdillens MA overdel er en del lettere end Roco VT 11.5 motorvognen, så strømoptaget bliver noget dårligere når en Roco VT 11.5 bliver til en MA Sølvpil.
Jeg har løst problemet ved at fast sammenkoble MA og AM vognen, og trække ledninger så der er samlet strømoptag mellem lokomotiv og første vogn, med den løsning kører MA togsættet fint.
Jeg har hørt at nogle har løst vægt problemet, ved at fræse den indvendige plast i MA overdelen væk, og derefter lime bly i som vægt. Men efter min mening er trækkraften ikke noget problem, så fast sammenkobling med dobbelt strømoptag blev min løsning.
Hvad ville jeg ændre i dag:
Skulle jeg bygge et MA sæt i dag ville jeg bruge micro SMD lysdioder som lys, hvis du ikke har mod på at lodde på SMD, kan micro SMD med ledning monteret købes på eBay og i flere eBay Stores:
www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=smd&_sacat=13292&_odkw=&_osacat=13292&_catref=1
http://stores.ebay.de/ledbaron
MA oprangering:
Lyntoget Sølvpilen har normalt været oprangeret fast:
MA-AM-BM-BS-BS-BMk-AM-MA
Dog kørte der 9 vogns tog op til Weekenden disse bestod af:
MA-AM-BM-BM-BS-BS-BMk-AM-MA
(Kongeåen, lørdag og søndag, Syd-vestjyden Fredag aften og Lørdag morgen, Limfjorden Lørdag og søndag)
Opdateret: 02-11-2012 |